2013/12/21

Exchange is not a year in life, it's a life in a year

Moikka,
Viikot kulkee täällä niin nopeesti, ettei vois uskookkaa. Koripalloa riittää joka päivälle, joko treenit tai peli. Viimeisinä viikkoina meillä on ollut kolme peliä per viikko. Voitettiin turnaus, ja toisessa turnauksessa tultiin tokaksi. Eli loistavasti menee! Lumi käväsi täällä noin 4 päivän ajan kunnes se suli ja saatiin nauttia 20 asteen kesäsäästä muutaman päivän ajan, mikä oli uskomatonta. Kuitenkin se lumi oli plussaa ja miinusta, koulu suljettiin kahen päivän ajaksi jippii! Mutta sitten kukaan ei halunnut ajaa liukkailla teillä, joten mä ainakin olin tylsyyteen kuolemiseen partaalla istumassa vaan kotona. Onneksi naapuri ehdottautui viemään meidät kattomaan College korista ja syömään pikaruokaa. Pikaruuasta puheenollen, täällä sitä tulee syötyä noin kaks tai kolme kertaa viikossa. Toivottavasti se ei näy... Muuten, taisi olla mun kaverin brasilialaisen eka lumi koko elämässä. En tiennyt, että siellä ei koskaan sada lunta. Meidän talo on vieläkin sähkön, veden ja sun muun asian puutteessa, että ei oo vielä tietoa millon päästään muuttamaan. 
Joulukuusen alle on kertynyt pino joululahjoja, jota me äidin kanssa ollaan ahkerasti paketoitu. Kuusi on niin pieni, ettei sinne mahdu kun kolme lahjaa alle. Me ei laitettu äidin kanssa isoa kuusta pystyyn, kun luultiin, että päästäisiin uuteen kotiin jouluun mennessä. Ja ainiin, täällä kaikki laittoi kuusen pystyyn jo marraskuussa. Neulaset pysyy onneksi oksissa, koska ne on muovisia. On tosi kaunista, kun monet laittaa talojen ympärille ja pihalle kaiken laisia valoja ja koristeita. Pikkuveli koki surullisen hetken, kun huomasi, että suurin paketti kuusen alla ei ollut hänen, vaan isomman veljen. Parku tuli, vaikka hänelle oli 5 pientä pakettia, ja isoveljelle vaan yksi iso. Pukki lupasi tuoda isonkin, ei oltu vaan vielä paketoitu! Mun yllätykseksi kuusen alta löytyi muutama paketti mullekkin, ja äiti sanoi, että olin yhtä utelias kun pikkulapsi, kun menin heiluttamaan ja tunnustelemaan niitä.
Toinen parkutarina, mikä oikeastaan hauska juttu, tai mä ainakin nauroin. Oltiin kattomassa uutta taloa, ja pikkuveli rollaili pientä leikkiautoa lavuaarissa. Lavuaarin reikä oli avoin, joten varoitin häntä tiputtamasta autoa reikään, koska hän ei saisi sitä koskaan takaisin. Pelästyneenä hän otti auton pois. Seuraavaksi oltiin keittiössä rullailemassa autoa pöydällä, kun yhtäkkiä se tippui pöydän reunalta lavuaariin ja pyörähti suoraan avonaiseen reikään. Tietenkään vesiputket ei ollut paikalla, joten auto tipahti lavuaarin alla olevaan kaappiin. Mutta pikkuveli luuli, ettei hän ikinä saisi autoa takaisin ja parku oli niin huutavan kova, että hostäiti luuli hänen satuttaneen itteään. Mua nauratti ja kaivoin auton kaapista veljelle ja sanoin että täällä se on! Hän ällistyneenä otti sen takaisin. Luultavasti tästä kuitenkin opittiin, että jatkossa lavuaarista ei saa tavaroita takaisin.
Jokatapauksessa sää täällä pyörii noin 10 asteen paikkeilla. Talvitakkia ei ole, ja toivottavasti ei tule olemaankaan. Kävin muutama viikko sitten ostamassa siskolle Suomeen joululahjaa Victoria's Secretistä. Jakoivat siellä kaikille tuotteita ostaneille yllätys lahjakortteja. Pienin summa oli 10 dollaria, jota tietenkin aattelin, että mun kortti sisältää. No kappas kepponen kun seuraavan kerran kävin kaupassa tsekkaamassa sen lahjakortin arvon niin mulla kävi tuuri ja 50 dollarin lahjakortti! Hymy suussa sitten käytin ja sain itelleni muutaman ihanan joululahjan aivan ilmaiseksi. 
Toinen juttu, kaikki tuntuu täällä jotenkin muistamaan mut. Kauppakeskuksessa muutamassa kaupassa myyjät vilkuttelee mulle aina kun meen sinne ja sanoo että Hey Finnish girl!! No toisessa kaupassa, jossa en oo ennemmin käynyt, myyjä totesi kassalla, että näytän tutulle, hän on nähnyt minut ennemmin. Tokaisin, että en usko, että olet nähnyt minut, koska olen Suomesta.
Tällä viikolla oli lopputestit tästä lukukaudesta. Matikasta tuli luokan ainoana täysi kymppi ja opettaja oli iloinen, koska hänellä on harvoin kympin oppilaita. Luottamus tuntuu olevan myös, koska hän pyysi minua tarkistamaan muitten matikankokeet. Muista aineista en vielä tiiä, mutta luulen, että nekin meni hyvin.
Baylorilla oli synttärit viikko sitten, ja oltiin Chuck e Cheesessä viettämässä. Siellä oli tosi paljon kaiken laisia hauskoja pelejä, joita pelattiin ''kolikoilla'' ja voittamalla/suoriutumalla hyvin sai lippuja, joilla lipuilla sitten sai palkinnon lopuksi. Pelejä oli mm. koripallon, jalkapallon, pesäpallon heittoa, onnenpyörää, myyrän hakkaamista, ota tai jätä salkkupeli ja pizzaa syötäväksi.
Nyt nauttimaan joululomasta, mikä kuitenkin sisältää korispelejä kahdesti viikossa. Jouluaatto ja -päivä tarkoituksena viettää host perheen ja sukulaisten kanssa. Melkeen puolessa välissä ollaan jo täällä, ja oli niin surullista saada sähköposti lähtöpäivästä. Englanti sujuu paremmin kun tultaessa, vaikka aamuisin tuntuu ajatus olevan puuroa, kun ei tiiä ajattelisiko suomeksi vai enkuksi. Ainoa sana, joka tuntuu olemaan ylitsepääsemättömän vaikea on numero 3, three. Se onkin vuoden vitsi matikassa, kun mut halutaan sanomaan se ääneen.
Hyvää Joulua kaikille, toisille valkoista ja toisille vihreää, mutta toivottavasti kaikille aurinkoista!

 Ensimmäinen sija
 Toinen sija
 Lumijäätelöä
Yllättävän hyvää.. Nam nam

 Teemana kuljetusyhtiö tai joku rekkajuttu FedEx


Rosa

1 kommentti:

  1. Hei Rosa. Oli kiva lukea tarinaasi joulunajasta ja katsella valokuviasi. Outoa, että siellä on ollut lunta kun meillä ollaan jatkuvasti plussalla ja vesisateessa!
    Olemme olleet Kuorsalossa jo monta päivää, välillä on aurinkokin pilkahtanut.
    Lauantaina palataan taas Vuosaareen.

    Mukavaa joulun jatkoa, terveisin Tuire, Risto, Reea ja Aaro

    VastaaPoista