2013/12/21

Exchange is not a year in life, it's a life in a year

Moikka,
Viikot kulkee täällä niin nopeesti, ettei vois uskookkaa. Koripalloa riittää joka päivälle, joko treenit tai peli. Viimeisinä viikkoina meillä on ollut kolme peliä per viikko. Voitettiin turnaus, ja toisessa turnauksessa tultiin tokaksi. Eli loistavasti menee! Lumi käväsi täällä noin 4 päivän ajan kunnes se suli ja saatiin nauttia 20 asteen kesäsäästä muutaman päivän ajan, mikä oli uskomatonta. Kuitenkin se lumi oli plussaa ja miinusta, koulu suljettiin kahen päivän ajaksi jippii! Mutta sitten kukaan ei halunnut ajaa liukkailla teillä, joten mä ainakin olin tylsyyteen kuolemiseen partaalla istumassa vaan kotona. Onneksi naapuri ehdottautui viemään meidät kattomaan College korista ja syömään pikaruokaa. Pikaruuasta puheenollen, täällä sitä tulee syötyä noin kaks tai kolme kertaa viikossa. Toivottavasti se ei näy... Muuten, taisi olla mun kaverin brasilialaisen eka lumi koko elämässä. En tiennyt, että siellä ei koskaan sada lunta. Meidän talo on vieläkin sähkön, veden ja sun muun asian puutteessa, että ei oo vielä tietoa millon päästään muuttamaan. 
Joulukuusen alle on kertynyt pino joululahjoja, jota me äidin kanssa ollaan ahkerasti paketoitu. Kuusi on niin pieni, ettei sinne mahdu kun kolme lahjaa alle. Me ei laitettu äidin kanssa isoa kuusta pystyyn, kun luultiin, että päästäisiin uuteen kotiin jouluun mennessä. Ja ainiin, täällä kaikki laittoi kuusen pystyyn jo marraskuussa. Neulaset pysyy onneksi oksissa, koska ne on muovisia. On tosi kaunista, kun monet laittaa talojen ympärille ja pihalle kaiken laisia valoja ja koristeita. Pikkuveli koki surullisen hetken, kun huomasi, että suurin paketti kuusen alla ei ollut hänen, vaan isomman veljen. Parku tuli, vaikka hänelle oli 5 pientä pakettia, ja isoveljelle vaan yksi iso. Pukki lupasi tuoda isonkin, ei oltu vaan vielä paketoitu! Mun yllätykseksi kuusen alta löytyi muutama paketti mullekkin, ja äiti sanoi, että olin yhtä utelias kun pikkulapsi, kun menin heiluttamaan ja tunnustelemaan niitä.
Toinen parkutarina, mikä oikeastaan hauska juttu, tai mä ainakin nauroin. Oltiin kattomassa uutta taloa, ja pikkuveli rollaili pientä leikkiautoa lavuaarissa. Lavuaarin reikä oli avoin, joten varoitin häntä tiputtamasta autoa reikään, koska hän ei saisi sitä koskaan takaisin. Pelästyneenä hän otti auton pois. Seuraavaksi oltiin keittiössä rullailemassa autoa pöydällä, kun yhtäkkiä se tippui pöydän reunalta lavuaariin ja pyörähti suoraan avonaiseen reikään. Tietenkään vesiputket ei ollut paikalla, joten auto tipahti lavuaarin alla olevaan kaappiin. Mutta pikkuveli luuli, ettei hän ikinä saisi autoa takaisin ja parku oli niin huutavan kova, että hostäiti luuli hänen satuttaneen itteään. Mua nauratti ja kaivoin auton kaapista veljelle ja sanoin että täällä se on! Hän ällistyneenä otti sen takaisin. Luultavasti tästä kuitenkin opittiin, että jatkossa lavuaarista ei saa tavaroita takaisin.
Jokatapauksessa sää täällä pyörii noin 10 asteen paikkeilla. Talvitakkia ei ole, ja toivottavasti ei tule olemaankaan. Kävin muutama viikko sitten ostamassa siskolle Suomeen joululahjaa Victoria's Secretistä. Jakoivat siellä kaikille tuotteita ostaneille yllätys lahjakortteja. Pienin summa oli 10 dollaria, jota tietenkin aattelin, että mun kortti sisältää. No kappas kepponen kun seuraavan kerran kävin kaupassa tsekkaamassa sen lahjakortin arvon niin mulla kävi tuuri ja 50 dollarin lahjakortti! Hymy suussa sitten käytin ja sain itelleni muutaman ihanan joululahjan aivan ilmaiseksi. 
Toinen juttu, kaikki tuntuu täällä jotenkin muistamaan mut. Kauppakeskuksessa muutamassa kaupassa myyjät vilkuttelee mulle aina kun meen sinne ja sanoo että Hey Finnish girl!! No toisessa kaupassa, jossa en oo ennemmin käynyt, myyjä totesi kassalla, että näytän tutulle, hän on nähnyt minut ennemmin. Tokaisin, että en usko, että olet nähnyt minut, koska olen Suomesta.
Tällä viikolla oli lopputestit tästä lukukaudesta. Matikasta tuli luokan ainoana täysi kymppi ja opettaja oli iloinen, koska hänellä on harvoin kympin oppilaita. Luottamus tuntuu olevan myös, koska hän pyysi minua tarkistamaan muitten matikankokeet. Muista aineista en vielä tiiä, mutta luulen, että nekin meni hyvin.
Baylorilla oli synttärit viikko sitten, ja oltiin Chuck e Cheesessä viettämässä. Siellä oli tosi paljon kaiken laisia hauskoja pelejä, joita pelattiin ''kolikoilla'' ja voittamalla/suoriutumalla hyvin sai lippuja, joilla lipuilla sitten sai palkinnon lopuksi. Pelejä oli mm. koripallon, jalkapallon, pesäpallon heittoa, onnenpyörää, myyrän hakkaamista, ota tai jätä salkkupeli ja pizzaa syötäväksi.
Nyt nauttimaan joululomasta, mikä kuitenkin sisältää korispelejä kahdesti viikossa. Jouluaatto ja -päivä tarkoituksena viettää host perheen ja sukulaisten kanssa. Melkeen puolessa välissä ollaan jo täällä, ja oli niin surullista saada sähköposti lähtöpäivästä. Englanti sujuu paremmin kun tultaessa, vaikka aamuisin tuntuu ajatus olevan puuroa, kun ei tiiä ajattelisiko suomeksi vai enkuksi. Ainoa sana, joka tuntuu olemaan ylitsepääsemättömän vaikea on numero 3, three. Se onkin vuoden vitsi matikassa, kun mut halutaan sanomaan se ääneen.
Hyvää Joulua kaikille, toisille valkoista ja toisille vihreää, mutta toivottavasti kaikille aurinkoista!

 Ensimmäinen sija
 Toinen sija
 Lumijäätelöä
Yllättävän hyvää.. Nam nam

 Teemana kuljetusyhtiö tai joku rekkajuttu FedEx


Rosa

2013/12/05

Holiday

Moi,
Tänään on vapaapäivä koulusta, koska sataa vettä ja lämpötila on nollassa.

 







Rosa

2013/11/19

Homecoming

Hello,
En oo päässy vähään aikaan postaamaan tänne, kun on ollu kaikkenlaista menoa kokoajan. Toissaviikko vierähti homecomingin parissa. Homecoming on tapahtuma, joka liittyy amerikkalaiseen footballiin. Sitä vietetään vähän eri tavoin eri osavaltioissa, mutta täällä Oklahomassa meillä oli torstai iltana paraati/kulkue, jossa oli erilaisia lavoja koristeltuna, paloautoja yms. Mut ja Rosa äänestettiin Courtiin, joka tarkoitti 8 tyttöä ja 8 poikaa koulusta, jotka pääsi ''esiintymään''. Meillä tytöillä oli avoautot paraatissa, jossa me istuttiin ja heitettiin karkkia kaikille teillä oleville katsojille. Ajettiin siis muutama maili koululta football kentälle ja siellä meillä oli tapahtuma, jossa pelaajia ja faneja prepattiin cheerleadereiden tansseilla ja fudiskapteenin puheella perjantain peliä varten. Perjantaina oli itse homecoming, jossa meidät kaikki parit esiteltiin yleisölle (kerrottiin harrastuksista ja tulevaisuuden suunnitelmista) ja kruunattiin kuningatar ja football kuningas. Me voitettiin peli ja sen jälkeen meillä oli disco.
Sain vihdoin mun drivers permitin, joka tarkoittaa, että voin ajaa mun ajo-open kanssa nyt. Pitää vaan tehä pari tehtävää, niin pääsen rattiin! Täällä alkaa olemaan jo kylmä, lämpötilat pyörii noin 5-15 asteen välillä, vaikka sunnuntaina saatiinkin nauttia 25 asteesta..? Ensi viikolla on viikon thanksgiving loma, jonka jälkeen alkaa ekat korispelit! Saan pelata #10.
 Tehtiin meiä FCCLA ryhmän kanssa monopoli lava football pelaajista


Firetruck (baylor rakastaa näitä)
 Joukkueen kapteeni Austin pitää puhetta

Vasemmalta Taylor, Rosa O, Rosa N, Austin (meiän parit)
 
 Senioreiden piti laittaa valkoset mekot

 Miss Brazil


 Baylor
Homecoming Court


King and Queen
Basketball team

Rosa

2013/11/02

Last weeks

Hi,

Muutama viikko vierähti tässä niin nopeesti, etten ehtiny tulla tänne blogin puolelle. Syksy alkaa tulee ja puut vaihtaa väriä. Joinain päivinä meillä on vielä yli 20 astetta ja toisina se tippuu sinne 10-15 paikkeille. Mun täytyy kohta mennä talvitakkia ostamaan. Pelattiin kuluneiden kahen viikon aikana 4 harkkamatsia, jotka meni ihan hyvin! Meiän joukkue on tosi hyvä, niin tullaan varmasti kaudellakin voittamaan aika lailla kaikki pelit. Koulu sujuu muuten ihan hyvin, mutta luetaan Dracula kirjaa, joka on vaikeeta, eikä oikeen kiinnosta mua.. Meiän uus talo valmistuu huimaa vauhtia ja enää on noin kuukaus, kun muutetaan sinne. Täällä syödään paljon meksikolaista ruokaa, kuten tortilloja ja tacoja ja alkaa vähitellen tuntumaan, että ne kaikki tulee jo korvista ulos!

Meillä oli viime torstaina halloween täällä ja pukeuduttiin kouluun. Mulla ei ollu oikeen mitään asustetta ja en ehtiny käydä kaupassa niin pukeuduin vaan enkeliks laittamalla valkosen mekon ja värväsin lahjanarusta sellasen ''seppeleen''.. hehe.. Torstai illalla me pidettiin nuorten kanssa kirkossa lapsille sellanen halloween tapahtuma, jossa oli erillaisia pelejä, kuten koriksen heittoa, keilausta, fudiksen heittoa reikää, ongintaa, kakkukävelyä sun muuta. Pelaamalla niitä pelejä lapset sai karkkia. Se oli tosi hauskaa!

Pekaanipähkinät alkaa tippumaan puista ja ollaan käyty keräämässä niitä mun host äidin kanssa puusta. Ne on tosi hyviä! Ja maksaa kaupassa paljon! Saataisiin ihan hyvät rahat myymällä niitä, mut päätettiin laittaa ne omaan suuhun ja leipoo niistä kaikkee. 

Ens viikolla on vihdoin ja viimein ootettu homecoming!! Meillä on torstaina illalla homecoming paraati. Mulla ja rosalla on on punanen avoauto, jossa me kuljetaan se paraati. Perjantaina on itse homecoming kuninkaan ja kuningattaren kruunaus, football peli ja homecoming tanssit. Ootan jo innolla laittaa se valkonen prinsessa mekko päälle ja timanttikorut. 

 Pekaanipähkinöitä kuorissa
 Äiti rikkoo, mä kerään pähkinän sisällön
 Naminami
 Mun seniorikuva
 Emilie ja minä
 Shaleya, Kalyn, Emilie, Minä ja Haylee
 Marilyn Monroe, Baseball pelaaja, Angel
 Arkoma girls

Rosa

2013/10/19

Baby Cannon

 Hi,

Viikko sitten heräsin aamulla kylmään säähän. Piti laittaa neuletakki selkään, ku lähti kouluun. Jokatoinen päivä lämpenee t-paita säähän, mut silti sitä ikävöi ku oli viel lämmin. 

Sunnuntai maanantai välisenä yönä heräsin siihen, kun mun hostäiti tuli mun huoneeseen vähän ennen kello yhtä ja sano et nyt pitää lähtee sairaalaan, et vauva syntyy tänä yönä. Mun host äitin pojan vaimo sai vauvan. No siinä sitten silmät puoliummessa ajettiin sairaalaan ja siellä oli jo oottamassa mun veljet ja pari perhetuttua. Oltiin sairaalassa siis yheltä yöllä ja lääkärin sanottiin saapuvan vasta 7 aamulla. 6 tuntii ootettiin ja se aika meni aika yllättävän nopeesti. Pelattiin pikkuveljen kaa nintendoo ja välillä nukuttiin vähän. Vauva synty tasan kello 7, baby boy Briar Cannon, ja saatiin nähdä se ensisilmäykseltä lasin takaa, kunnes se vietiin tsekattavaks. Myöhemmin yheksän aikaa aamulla päästiin kattomaan sitä lähempää. Lähettiin kymmenen aikaa kotiin ja menin nukkuu vähäks aikaa ja skippasin koulun, kunnes lähin 3 tunnin treeneihin. Illalla mentiin uudestaan sairaalaan ja saatiin syöttää vauvaa ja pitää sylissä. Kaikki meni tosi hyvin ja kaikki oli ilosia. 

Torstaina me pelattiin harkkapeli omaa jengii vastaan, ja mun jengi voitti! Wuhuu! Mul suju peli hyvin ja scorasin 17 pistettä. Tääl on niin paljon helpompi heittää kolkkeja, koska se viiva on vanha viiva, eli se lähempi. Pelin jälkeen me mentiin Rosan kanssa Emilien kotiin yöks. Perjantaina vietettiin Hopen synttäriä ulkona nuotion ääressä grillaten hot doggeja ja katottiin isolta screeniltä leffaa. Jonkun ajan päästä alko sataa niin mentii sisälle ja pojat alko meikkaa tyttöjä. Sen jälkeen Rosa tuli meille yöks. Tänään käytiin ostamassa kaupasta kakkutarvikkeita ja me tehtiin kakku mun hostäitin kanssa huomiseks illaks, kun meillä on kirkossa illallinen. Tein myös suomalaisii lettuja ja syötiin mansikkahilloo niitten kaa. Iltapäivällä me käveltiin kattomaan uutta taloo, jonka pitäis valmistuu ennen joulua. Eli muutetaan siis mun host äitin kaa sen pojan perheen kaa uuteen taloon. Ootan niin innolla! Oli ihana kävellä pitkästä aikaa ulkona kunnolla, kun tääl ajetaan aina vaan autolla. Kerättiin matkalta pekaani pähkinöitä puusta ja syötiin. Ne oli tosi hyviä, vielä vähän raakoi, mut ku tulee viel vähän kylmempi sää ni ne kypsyy! 

Mä en oo tuntenu viel yhtään koti-ikävää. Tietty joinan päivinä aattelee perhettä, kavereita ja suomalaista ruokaa, etenki ruisleipää. Mut voin olla onnellinen, et mul on menny tääl kaikki tosi hyvin. Mun host perhe on paras mahollinen ja ollaan ku kaksosia mun host äitin kaa. Mennään aina yhes kaikkialle, ja katotaan telkkarii yhes, ja kun mun hostäiti on tietokoneella ni mä istun sängyllä ja juttelen sille. Torstaina aamulla tunsin sen tunteen, et oikeesti kuulun tähän perheeseen, kun mun hostmom heitti mut kouluun, ja todettiin, että nähään vasta perjantaina, kun menin Emilielle yöks. Ku olin astumassa autosta ulos, se huikkas mulle ekaa kertaa et: I love you! Se tuntu niin hyvälle.

Alotan varmaan ens viikolla ajokortin täällä. Tuntuu niin oudolle, että on oikeesti kohta jo 18. En malta oottaa, et pääsen Suomeen ja saan ajokortin. Tääl saan vaa suorittaa sen, mut en ajaa. Täl viikolla mun vanhempi pikkuveli oli meil kolme yötä ja oli just hauskaa sen kaa ku pelattiin joka ilta kaiken maailman korttipelejä. Seuraava koulupäivä meni molemmilla aina vähän väsyneenä, kun valvottiin illalla niin myöhään. Mut on just ihanaa kun ei oo läksyjä, niin voi iltasin tehä kaikkee muuta.

 Hopen synttäri

 Tyler meikkaa Rosaa

 3 aamulla

 Avaruuspuku

 Välillä fiilikset oli tätä luokkaa

 Baby Cannon!!!

 Kaikki veljet sai tollaset paidat mun hostmomilta

Mun kolme ihanaa veljeä, Bubba Cade, Briar Cannon ja Baylor Clark

Rosa